Ikona, element graficzny, symbol oka. To aktywny przycisk, który włącza wysoki kontrast strony A A

Skarga na brak dostępności

Jak przebiega proces zgłaszania dostępności i składania skargi

Krok 1. Informacja o braku dostępności podmiotu publicznego

 

Krok 2. Wniosek o zapewnienie dostępności podmiotu publicznego

 

Krok 3. Skarga na brak dostępności podmiotu publicznego.

 


Krok 1. Informacja o braku dostępności

Taką informację może złożyć każdy. Nie musi to być Osoba ze Szczególnymi Potrzebami. Jeżeli Twoim zdaniem podmiot publiczny nie jest dostępny architektonicznie lub informacyjno-komunikacyjnie, możesz go o tym poinformować. W informacji wskazujemy podmiotowi, jakie bariery mogą utrudniać osobom ze szczególnymi potrzebami korzystanie z jego usług. Dzięki Tobie podmiot publiczny dowie się, co musi zmienić, żeby być dostępnym.

Kiedy należy poinformować o braku dostępności?

Nie ma terminu, kiedy można wysłać informację. Można to zrobić w każdym czasie.

Gdzie należy złożyć informację o braku dostępności?

Informacje przesyłasz do podmiotu publicznego, który twoim zdaniem nie jest dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Jak poinformować o braku dostępności?

Przygotuj informacje potrzebne do złożenia informacji:

  • Nazwa i adres podmiotu publicznego, do którego składasz informację;
  • Twoje imię i nazwisko;
  • Twoje dane kontaktowe – na przykład numer telefonu, adres pocztowy, adres poczty elektronicznej;
  • Jakie trudności może napotkać osoba ze szczególnymi potrzebami;
  • Zaproponuj, w jaki sposób podmiot publiczny może być dostępny (ale nie jest to wymagane);
  • Podaj, w jaki sposób można się z tobą kontaktować. Może to być na przykład telefon, list, e-mail lub platforma ePUAP;
  • Jeśli chcesz otrzymać potwierdzenie przyjęcia informacji, przygotuj adres e-mail.

W jaki sposób należy złożyć informację?


Krok 2. Kiedy masz prawo złożyć wniosek o zapewnienie dostępności podmiotu publicznego?

Jeżeli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami lub opiekunem prawnym takiej osoby, a podmiot publiczny nie zapewnia dostępności, masz prawo złożyć wniosek do tego podmiotu o zapewnienie dostępności. Pamiętaj jednak, że aby złożyć taki wniosek musisz być osobą ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawicielem ustawowym (np. rodzicem lub opiekunem prawnym) oraz musisz posiadać interes faktyczny, czyli rzeczywistą potrzebę skorzystania z usług podmiotu publicznego.

Do kogo należy złożyć wniosek na brak dostępności?

Do podmiotu publicznego, z którego usług chcesz skorzystać Ty lub osoba ze szczególnymi potrzebami, pozostająca pod Twoją opieką. Dzięki Twojemu wnioskowi podmiot dowie się, co musi zmienić, żeby być dla ciebie dostępny.

Co należy napisać we wniosku?

Należy podać dane takie jak:

  • dane kontaktowe wnioskodawcy; czyli Twoje imię i nazwisko, adres, ewentualnie numer telefonu i adres e-mail (jeśli posiadasz),
  • wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym, czyli co przeszkadza Ci lub osobie ze szczególnymi potrzebami, pozostającej pod twoją opieką w korzystaniu w pełni z usług danego podmiotu publicznego,
  • wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą, czyli jak można się z Toba skontaktować,
  • wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, czyli w jaki sposób według Ciebie należałoby zlikwidować istniejącą barierę

Złożenie wniosku o dostępność

Nazwa i adres podmiotu publicznego, do którego chcesz złożyć wniosek;

  • Twoje imię i nazwisko;
  • Twoje dane kontaktowe – w zależności od tego, jak chcesz, aby podmiot publiczny się z tobą kontaktował: na przykład numer telefonu, adres pocztowy, adres poczty elektronicznej;
  • Informacja o tym, dlaczego potrzebujesz skorzystać z usługi podmiotu publicznego
  • Informacja o tym, dlaczego jest ci trudno to zrobić;
  • Jeśli jesteś przedstawicielem ustawowym (np. rodzicem lub opiekunem prawnym), przygotuj dokumenty, które to potwierdzają;
  • Możesz zaproponować, w jaki sposób podmiot publiczny ma być dla ciebie dostępny;
  • Jeśli chcesz otrzymać potwierdzenie przyjęcia wniosku, przygotuj także adres e-mail.

Sposób złożenia wniosku


Krok 3. Kiedy masz prawo złożyć skargę?

Jeśli złożyłeś wniosek o zapewnienie dostępności do podmiotu publicznego, a podmiot ten dostępności nie zapewnił lub nie zapewnił Ci dostępu alternatywnego to masz prawo złożyć skargę na brak dostępności. Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami masz 30 dni na złożenie skargi od daty upływu terminu na zapewnienie dostępności przez organ na złożony uprzednio przez Ciebie został złożony wniosek o zapewnienie dostępności.

Do kogo składasz skargę na brak dostępności?

Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami - rozpatrywanie skarg na brak dostępności podmiotów publicznych należy do zadań Prezesa Zarządu PFRON. Skargi powinny być składane do Oddziałów PFRON, właściwych terytorialnie dla podmiotów publicznych.

Co musisz napisać w skardze?

Według Ustawy zakres danych jest podobny, jak te podane we wniosku o zapewnienie dostępności. Czyli musisz podać takie dane, jak:

  • dane kontaktowe wnioskodawcy, czyli Twoje imię i nazwisko, adres, ewentualnie numer telefonu i adres e-mail (jeśli posiadasz),
  • wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym, czyli co przeszkadza Ci w korzystaniu w pełni z usług danego podmiotu publicznego,
  • wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą, czyli jak można się z Toba skontaktować,
  • wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, czyli w jaki sposób według Ciebie należałoby zlikwidować istniejącą barierę (Jeśli do skargi załączasz kopię wniosku o zapewnienie dostępności to nie musisz pisać tego jeszcze raz).

Przygotuj dane do złożenia skargi

Nazwa i adres podmiotu publicznego, na który chcesz złożyć skargę;

  • Twoje imię i nazwisko;
  • Twoje dane kontaktowe– w zależności od tego, jak chcesz, aby Prezes Zarządu PFRON się z tobą kontaktował: na przykład numer telefonu, adres pocztowy, adres poczty elektronicznej;
  • Informacja o tym, dlaczego potrzebujesz skorzystać z usługi podmiotu publicznego;
  • Informacja o tym, dlaczego jest ci trudno to zrobić;
  • Jeśli jesteś przedstawicielem ustawowym (np. rodzicem lub opiekunem prawnym), przygotuj dokumenty, które to potwierdzają;
  • Możesz zaproponować, w jaki sposób podmiot publiczny ma być dla ciebie dostępny;
  • Jeśli nie chcesz podać więcej informacji niż te, które były we wniosku, wystarczy, że jego kopię dołączysz do skargi i wskażesz dane kontaktowe;
  • Jeśli chcesz otrzymać potwierdzenie przyjęcia wniosku, przygotuj także adres e-mail.

Wybierz sposób złożenia skargi


Zamów wdrożenie systemu informacyjno-komunikacyjnego dostepnemiejsce.pl

Zwiększ dostępność Twoich budynków. Zadbaj o dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób, w tym osób ze specjalnymi potrzebami. Skorzystaj z innowacyjnego systemu, który ułatwi przemieszczanie się w Twoich budynkach. Porozmawiaj z ekspertami dostepnemiejsce.pl o wdrożeniu systemu informacyjno-komunikacyjnego. Sprawdź nas i skorzystaj z testowego wdrożenia!

Zdjęcie róznokolorowych ludzi symbolizujące osoby z niepełnosprawnościami.


Wdrożenie w placówce leczniczej

 

Logotyp SZPZLO

Wdrożenie systemu informacyjno-komunikacyjnego dostepnemiejsce.pl w Samodzielnym Zespole Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa-Wesoła w Przychodni Rejonowej numer 1 przy ulicy Jana Kilińskiego 48 w Warszawie (Wesoła). Wdrożenie obejmuje specjalnie zaprojektowane interaktywne tablice informacyjne wyposażone w NFC i QR kody z dedykowanymi treściami, z dostępem do portalu dostepnemiejsce.pl sztucznej inteligencji i automatycznie generowanych komunikatów audio. Tablice dostarczają informacje w języku polskim i języku Braille oraz komunikaty głosowe z rozszerzonymi informacjami. 

Więcej na temat wdrożeń.

 

Ramka z materiałem multimedialnym przedstawiającym wdrożenie

 



Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z Cookies, by zapewnić Ci dostęp do informacji i wszystkich oferowanych usług oraz po to, by gromadzić informacje związane z korzystaniem z serwisu, a także wyświetlać reklamy dopasowane do użytkowników. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają właściwe wyświetlanie treści, analizę ruchu internetowego, ruchu reklamowego, a także utrzymanie sesji po zalogowaniu. Można wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na używanie Cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Cel przetwarzania danych
Zapewnienia dostępu do treści publikowany na stronie WWW, ułatwienia korzystania ze stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony, zwiększenia efektywności w dostarczaniu treści. Zgodę na przetwarzanie danych wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Twoje zgody
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym (zwane dalej: „plikami cookies”) poprawiamy funkcjonalność naszej strony oraz wyświetlamy Ci treści, które lepiej odpowiadają na Twoje potrzeby i oczekiwania.

Udzielenie zgody na pliki cookies może się wiązać z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w państwach leżących poza Europejskim Obszarem Gospodarczym (dalej: EOG) jak i z udostępnianiem ich do naszych partnerów oraz podmiotów z nimi współpracujących, w tym także poza EOG. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w Polityce plików cookies.
Wyrażam zgodę na:

Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Wykorzystywane są również do przeprowadzania ankiet. Listę partnerów i usługodawców znajdziesz w Lista parterów.

Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu oraz pokazują zaangązowanie użytkowników w przeglądanie stron. Używamy ich, aby poprawić działanie strony WWW. Zebrane dane prezentują nam dane na najczęściej odwiedzanych stron, a także przedstawiają sposób w jaki korzystasz ze strony. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony WWW. Listę partnerów i usługodawców znajdziesz w Lista parterów.

Marketingowe pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony. Listę partnerów i usługodawców znajdziesz w Lista parterów.

Pliki cookies konieczne do prawidłowego lub zoptymalizowanego działania strony WWW oraz poprawnego działania usług, które dostępne się na stronie. Twoje wybory plików cookies wyrażone po zalogowaniu się do serwisu są przypisywane do Twojego konta i zostaną zapamiętane również w przypadku, gdy będziesz logować się na konto z innego urządzenia lub przeglądarki.
Odpowiedź Recaptcha