Ikona, element graficzny, symbol oka. To aktywny przycisk, który włącza wysoki kontrast strony A A

Dostępność Plus

Program Dostępność Plus to pierwsze i kompleksowe ujęcie tematyki dostępności w Polsce. Jego celem jest zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym osób o szczególnych potrzebach. Koncentrujemy się na dostosowaniu przestrzeni publicznej, architektury, transportu i produktów do wymagań wszystkich obywateli.

Wartość inwestycji przyczyniających się do realizacji Programu wyniesie około 23 miliardy złotych w latach 2018-2025. Źródłami finansowania są fundusze europejskie oraz publiczne środki krajowe (budżet państwa, środki jednostek samorządu terytorialnego, środki PFRON).

W ramach programu i w związku z obowiązującą ustawą sektor publiczny jest zobowiązany do zapewnienia co najmniej minimalnej dostępności, która zagwarantuje dostępność podmiotu publicznego. Podmiot publiczny zapewnia dostępność przez stosowanie uniwersalnego projektowania nowych rozwiązań 
lub racjonalnych usprawnień w usuwaniu istniejących barier. Minimalne wymagania obejmują zapewnienie w instytucjach publicznych:

  • dostępności architektonicznej – zarówno korytarze, jak i klatki schodowe powinny być wolne od barier i zapewniać możliwość poruszania się po nich między innymi osób na wózku, osób korzystających z kul, lasek i innych pomocy ortopedycznych, osób starszych, a także osób z wózkami dziecięcymi, mających różne problemy z poruszaniem się (windy, schody, korytarze, ciągi piesze w budynku),
  • dostępności cyfrowej – została kompleksowo uregulowana w ustawie o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych,
  • dostępności informacyjno-komunikacyjnej – zapewnienie informacji na temat tego, jakie zadania wykonuje dany podmiot 
w postaci nagrania w polskim języku migowym dla osób głuchych, informacji w tekście łatwym do czytania (ETR) - m.in dla osób 
z niepełnosprawnością intelektualną, czy pliku odczytywalnego maszynowo, dzięki któremu taką informację może udźwiękowić osoba niewidoma. Dostępność w tym zakresie to także umożliwienie komunikacji z podmiotem w taki sposób, jaki jest dogodny 
dla osoby ze szczególnymi potrzebami np. poprzez SMS czy przy użyciu usługi tłumaczenia migowego online.

Dostępność architektoniczna

Podmioty publiczne muszą zapewnić:

  • wolne od barier poziome i pionowe przestrzenie komunikacyjne budynków, czyli możliwość poruszania się po piętrach i pomiędzy piętrami,
  • dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych w budynku,
  • informację na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy - czyli umieścić 
w budynku np. schemat pomieszczeń, tyflomapę, infokiosk, które pomogą w szczególności osobie z niepełnosprawnością wzroku lub słuchu w lokalizacji pomieszczeń w budynku,
  • wstęp do budynku osobie z psem asystującym,
  • możliwość ewakuacji osobom ze szczególnymi potrzebami lub zapewnienie im innego sposobu ratunku (poprzez odpowiednie procedury i sprzęt, czy sygnalizację).

Dostępność cyfrowa

Podmioty publiczne są zobowiązane do przestrzegania ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oznacza to, że muszą być one zgodne ze Standardem WCAG 2.1, czyli Web Content Accessibility Guidelines. Jest to opublikowany przez organizację W3C standard, który zawiera zbiór zasad, jakimi powinni kierować się twórcy stron internetowych, 
aby przygotowane przez nich strony były maksymalnie dostępne dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Ustawa dotyczy w szczególności:

  • umieszczenia na stronie danych teleadresowych podmiotu i linku do strony podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej,
  • umieszczenia na stronie narzędzi kontaktowych (np. formularzy, wideotłumacza języka migowego itp.),
  • zapewnienie odpowiedniej nawigacji po stronie,
  • umieszczenia na stronie deklaracji dostępności,
  • zapewnienia na stronie dostępnych multimediów (czyli np. zawierających napisy),
  • umieszczenia na stronie informacji dotyczących sytuacji kryzysowej,
  • publikacji dostępnych dokumentów urzędowych oraz wzorów umów lub wzorów innych dokumentów przeznaczonych do zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych.

Dostępność informacyjno-komunikacyjna

Podmioty publiczne muszą zapewnić:

  • obsługę z wykorzystaniem poczty elektronicznej, SMS, MMS, strony internetowe lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje,
  • urządzenia do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych,
  • na stronie internetowej danego podmiotu informacje o zakresie jego działalności – w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania Easy-To-Read (ETR),
  • na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji z podmiotem publicznym w formie określonej w tym wniosku.

Źródła:

  • https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/program-dostepnosc-plus
  • https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/o-programie/
  • https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/o-programie/
  • https://www.gov.pl/web/popcwsparcie/czym-jest-program-dostepnosc-plus-2018-2025

Zamów wdrożenie systemu informacyjno-komunikacyjnego dostepnemiejsce.pl

Zwiększ dostępność Twoich budynków. Zadbaj o dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób, w tym osób ze specjalnymi potrzebami. Skorzystaj z innowacyjnego systemu, który ułatwi przemieszczanie się w Twoich budynkach. Porozmawiaj z ekspertami dostepnemiejsce.pl o wdrożeniu systemu informacyjno-komunikacyjnego. Sprawdź nas i skorzystaj z testowego wdrożenia!

Zdjęcie róznokolorowych ludzi symbolizujące osoby z niepełnosprawnościami.


Wdrożenie w placówce leczniczej

 

Logotyp SZPZLO

Wdrożenie systemu informacyjno-komunikacyjnego dostepnemiejsce.pl w Samodzielnym Zespole Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa-Wesoła w Przychodni Rejonowej numer 1 przy ulicy Jana Kilińskiego 48 w Warszawie (Wesoła). Wdrożenie obejmuje specjalnie zaprojektowane interaktywne tablice informacyjne wyposażone w NFC i QR kody z dedykowanymi treściami, z dostępem do portalu dostepnemiejsce.pl sztucznej inteligencji i automatycznie generowanych komunikatów audio. Tablice dostarczają informacje w języku polskim i języku Braille oraz komunikaty głosowe z rozszerzonymi informacjami. 

Więcej na temat wdrożeń.

 

Ramka z materiałem multimedialnym przedstawiającym wdrożenie

 



Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z Cookies, by zapewnić Ci dostęp do informacji i wszystkich oferowanych usług oraz po to, by gromadzić informacje związane z korzystaniem z serwisu, a także wyświetlać reklamy dopasowane do użytkowników. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają właściwe wyświetlanie treści, analizę ruchu internetowego, ruchu reklamowego, a także utrzymanie sesji po zalogowaniu. Można wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na używanie Cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Cel przetwarzania danych
Zapewnienia dostępu do treści publikowany na stronie WWW, ułatwienia korzystania ze stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony, zwiększenia efektywności w dostarczaniu treści. Zgodę na przetwarzanie danych wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Twoje zgody
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym (zwane dalej: „plikami cookies”) poprawiamy funkcjonalność naszej strony oraz wyświetlamy Ci treści, które lepiej odpowiadają na Twoje potrzeby i oczekiwania.

Udzielenie zgody na pliki cookies może się wiązać z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w państwach leżących poza Europejskim Obszarem Gospodarczym (dalej: EOG) jak i z udostępnianiem ich do naszych partnerów oraz podmiotów z nimi współpracujących, w tym także poza EOG. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w Polityce plików cookies.
Wyrażam zgodę na:

Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Wykorzystywane są również do przeprowadzania ankiet. Listę partnerów i usługodawców znajdziesz w Lista parterów.

Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu oraz pokazują zaangązowanie użytkowników w przeglądanie stron. Używamy ich, aby poprawić działanie strony WWW. Zebrane dane prezentują nam dane na najczęściej odwiedzanych stron, a także przedstawiają sposób w jaki korzystasz ze strony. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony WWW. Listę partnerów i usługodawców znajdziesz w Lista parterów.

Marketingowe pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony. Listę partnerów i usługodawców znajdziesz w Lista parterów.

Pliki cookies konieczne do prawidłowego lub zoptymalizowanego działania strony WWW oraz poprawnego działania usług, które dostępne się na stronie. Twoje wybory plików cookies wyrażone po zalogowaniu się do serwisu są przypisywane do Twojego konta i zostaną zapamiętane również w przypadku, gdy będziesz logować się na konto z innego urządzenia lub przeglądarki.
Odpowiedź Recaptcha