Frank Gardner, dziennikarz BBC, poruszający się na wózku inwalidzkim, doświadczył w praktyce jak postępuje dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Frank Gardner był jednym z pasażerów poniedziałkowego (30.09.2024 roku) lotu Polskich Linii Lotniczych LOT z Warszawy. Dziennikarz by skorzystać z toalety na pokładzie samolotu musiał doczołgać się do niej po podłodze.
Dziennikarz poinformował, że czołganie się po podłodze było jedynym sposobem by dostać się do toalety na pokładzie samolotu, ponieważ przewoźnik Polskie Linie Lotnicze LOT nie zapewniły osobie z niepełnosprawnością dostępu do wózka. "Wow. Mamy 2024 rok, a ja właśnie musiałem przeczołgać się po pokładzie polskich linii lotniczych LOT, żeby dotrzeć do toalety" - napisał Frank Gardner na x.com w poniedziałek wieczorem. Dziennikarz miał usłyszeć od załogi samolotu, że brak wózków inwalidzkich na pokładzie jest "polityką linii lotniczej". "Jeśli jesteś osobą z niepełnosprawnością i nie możesz chodzić, to jest to po prostu dyskryminujące" - ocenił dziennikarz i wskazał, że "Z LOT-em nie polecę więcej, dopóki nie wkroczy on w XXI wiek" . Jego zdaniem załoga "tak pomocna i współczująca, jak tylko mogła".
Poniżej post dziennikarza opublikowany w portalu x.com (d. twitter.com).
— Frank Gardner (@FrankRGardner) September 30, 2024
Frank Gardner porusza się na wózku inwalidzkim od 2004 roku. Dziennikarz został kilkukrotnie postrzelony podczas ataku w Arabii Saudyjskiej, gdzie pracował jako korespondent dla BBC.
Polskie Linie Lotnicze LOT wydały oświadczenie w tej skandalicznej sprawie. "Jest nam bardzo przykro z powodu doświadczeń, jakie pan Frank Gardner napotkał podczas swojego ostatniego lotu z nami. Bardzo przepraszamy za dyskomfort spowodowany brakiem wózka inwalidzkiego na pokładzie" (...) "Rozumiemy, jak ważna jest dostępność i w chwili obecnej aktywnie testujemy rozwiązania, aby wkrótce wyposażyć również samoloty krótkodystansowe w wózki inwalidzkie służące do przemieszczania się po pokładzie" (...) "Dodatkowo nasz personel naziemny zawsze jest gotowy do pomocy pasażerom od odprawy do wejścia na pokład oraz od samolotu do strefy odbioru bagażu" (...) "Głęboko żałujemy niedogodności, jakich doświadczył pan Gardner, i szczerze przepraszamy za spowodowany stres. Dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić wszystkim pasażerom komfortową i godną podróż".
Więcej przeczytasz w źródle: https://www.bbc.com/news/articles/c7490n4rnkpo
Zwiększ dostępność budynków, przestrzeni, produktów i usług. Zadbaj o ich dostosowanie do potrzeb osób, w tym osób ze specjalnymi potrzebami. Skorzystaj z innowacyjnego systemu, który ułatwi przemieszczanie się w Twoich budynkach. Porozmawiaj z ekspertami dostepnemiejsce.pl o wdrożeniu systemu informacyjno-komunikacyjnego i zwiekszeniu dostępności.
Wdrożenie systemu informacyjno-komunikacyjnego dostepnemiejsce.pl w Samodzielnym Zespole Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa-Wesoła w Przychodni Rejonowej numer 1 przy ulicy Jana Kilińskiego 48 w Warszawie (Wesoła). Wdrożenie obejmuje specjalnie zaprojektowane interaktywne tablice informacyjne wyposażone w NFC i QR kody z dedykowanymi treściami, z dostępem do portalu dostepnemiejsce.pl sztucznej inteligencji i automatycznie generowanych komunikatów audio. Tablice dostarczają informacje w języku polskim i Braille'u oraz komunikaty głosowe z rozszerzonymi informacjami.
Więcej na temat wdrożeń.
Więcej: O projekcie | Funkcjonalność | Korzyści | Tłumacz Braille | Tablice z Braille | Konwerter tekstu na audio | Certyfikat | Dostępność plus | Referencje | Wdrożenia | Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami | Ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze | Regulamin | Skarga na brak dostępności | Instytucje i organizacje | Kontakt
Dofinansowanie dostępność plus dla AOS
Studenci z niepełnosprawnościami z dofinansowaniem kosztów nauki od PFRON
Dofinansowanie dla organizacji pozarządowych od PFRON